TAROM – la ordin

In 8 martie 2012 apare stirea (vezi presa din data mentionata ) precum ca noul Ministru al Transporturilor solicita TAROM renegocierea contractului de handling cu GlobeGround ca masura de reducere a costurilor companiei. Ar fi trebuit sa spuna „ca reducere a pierderilor”. Termenul era de doua saptamani. Ieri , 21 martie 2012 , Compania Tarom emite un comunicat prin care anunta ca a renegociat contractul cu GlobeGround si estimeaza o reducere a costurilor de handling prin aceasta negociere, de 1,000,000 US$ . Urmariti datele : 7 martie – comunicatul ministrului / 21 martie – comunicatul TAROM. Parca suntem in birourile de la Frankfurt, nu la Otopeni ! „Doua saptamani (14 zile) ati cerut , 2 saptamani v-am dat !” De fapt , pentru a fi in ton cu comportamentul slugarnic , trebuia sa dea comunicatul in 20 martie si sa anunte „cu mandrie proletara” indeplinirea sarcinii in 13 zile, cu o zi mai putin decat termenul stabilit.

Lasand la o parte penibilul situatiei, acel milion de US$ prezumat a se economisi nu e insotit de nici o explicatie. Adica sa fie clar, nu e nici 991,000, nici 1,011,000 ! Este fix milionul ! Nici o informatie despre tarife unitare, despre contingente, despre orice care sa ne faca sa intelegem DE UNDE s-a ajuns la aceasta suma. Nici macar celebra expresie „s-a redus costul de handling cu aproximativ 1,000,000 US$ , de la…….pana la…...). Se tranteste pe piata o suma care musai e milionul (ce impresionant!) si gata, ne-am indeplinit sarcina de partid si de stat !

Cand eram dezamagit ca TAROM nu a indeplinit sarcina in avans , apare a doua cifra comunicata de conducerea TAROM : „am demarat negocieri cu Alpha Rocas pentru reducerea prestatiilor de catering, estimand economii de 660,000 euro. Asta da !!!! Despre asta nu pomenea ministrul in respectiva cerere! Aici TAROM s-a autodepasit, managementul sau extrem de performant a venit in intampinarea dorintei legitime a ministerului, a anticipat si a plusat ! Sa mai spun ca cei 660,000 nu sunt, de asemenea, insotiti de nici o informatie, nu stim de unde se pleaca, cum se ajunge la suma asta. Stim doar ca ar reprezenta, in medie, o reducere de aproximativ 0,3 euro / pasager. Mult? Putin? Nu stim, pentru ca „transparenta” TAROM se opreste aici.

Oricum, luand de bune cifrele prezentate, constatam ca de fapt ni se spune ca TAROM va reduce pierderile de aproximativ 30 euro/pax (cifrele sunt prezentate intr-un post anterior) cu, atentie,  0,7 euro/pax.  Asta, desigur, daca cele doua sume prezentate se vor si realiza !

Intreb, nu dau cu parul :

– ce costuri implica si ce venituri aduc agentiile TAROM din: Caransebes, Botosani, Bistrita, Piatra Neamt, Brasov, Ploiesti, localitati unde nici macar nu exista aeroporturi deservite de compania nationala;

– cand vom afla ce costuri exista cu personalul , fiind interesante cele cu cel neoperational?

– cand va reusi TAROM sa inteleaga ca profitabilitatea este IMPOSIBILA cand ai load factor de 60% ?

Comunicatut TAROM se incheie cu raportare „triumfalista”: „Pe de altă parte, compania TAROM a redus costurile în anul 2011, în comparaţie cu anul 2010, cu un nivel de 25 milioane euro” Cifre aruncate pentru ametirea fraierilor ! Cat din aceasta suma se datoreaza reducerii cu 3,3% a numarului de pasageri? Sau anularii/reducerii rutelor ?

Intrebari la care Compania Nationala TAROM nu va raspunde. Pentru ca ei au raspuns prompt, la milimetru (a se citi zi) la solicitarea unui politician.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la TAROM – la ordin

  1. Etravel zice:

    Ma intreb de ce cotatii au parte AF, KL si altii care beneficiaza de aceleasi servicii de calitate de la Alpha – Rocas ;), in conditiile in care, din cate stiu, respectivii Alpha au pozitie de monopol pe OTP.

  2. Mitza zice:

    Acum o saptamana am vazut in vitrina agentiei TAROM Timisoara un anunt in care se oferau spre inchriere agentiile din Arad, Caransebes, deci se pare ca au inceput sa ia si in acea directie masuri. E adevarat ca stau prost la capitolul comnuicare dar sa speram ca sa va inbunatati.
    P.S: Era normal ca TAROM sa se supuna statului ca doar de el apartine.

    • calinclj zice:

      Mitza,eram pe cale sa te cred pana am vazut PS-ul. Ce am spus eu si ce ai inteles tu!
      A zis cineva sa nu se supuna „statului”? Numai ca vezi tu…..statul este intruchipat printr-o pleiada de „profesionisti” de o anume culoare . Politica.

  3. bradflorescu zice:

    Calin, ti-am descoperit blogul multumita FB wall-ului TAROM. Culmea 🙂
    Si ti-am citit toate articolele. Foarte interesante si bine documentate. Intrebarile pe care le pui sunt firesti, binevenite, din dubla perspectiva de pasager si roman.
    Ce nu mi se pare OK este ca, pentru lansarea blogului acestuia, ai ales strategia O’Leary: ia-te de lider. Nu e OK pentru ca, asa cum deduc din analizele tale, nu te-ai nascut ieri si stii exact cu ce se mananca aviatia, mai ales in spatiul ex-sovietic. Stii foarte bine ca TAROM este o companie nationala, care asculta de Guvern, care trebuie sa astepte la usa Ministerului Transporturilor pentru a primi aviz pe orice decizie cat de cat importanta.
    Asa cum reiese si din anumite articole ale tale, TAROM nu face ce vrea. Sunt multe jocuri politico-economice la mijloc, interne si externe. Poate unul dintre cele mai strigatoare la cer – ca tot vorbim de aviatie – a fost achizitionarea Airbus-urilor A318, o decizie 100% politica, luata peste capetele managementului TAROM. Care si-ar fi dorit o consolidare a flotei pe aeronave Boeing. Asa a ajuns TAROM sa fie singura companie aeriana din lume (in afara de AF) care opereaza cu piticii seriei A320. Intreaba orice angajat TAROM si o sa primesti acelasi raspuns: A318 nu e un aparat potrivit pentru ROT. Dar trebuie sa zburam cu el, daca tot ni s-a bagat pe gat.
    Intrebarile pe care le ridici vis-a-vis de acordul de Code Sharing cu Austrian sunt si ele valide. Dupa cum ai sesizat, acolo miroase a intelegere la nivel inalt. Ce poate sa faca managementul TAROM in aceste conditii? Sa-si dea demisia si sa sune la Antena 3 pentru dezvaluiri senzationale? Citez din „Scrisoarea catre Romania” publicat de tine acum cateva zile: „Aveti drepturi de civil si obligatii de militar”.
    TAROM nu e nici pe departe o companie perfecta. Sunt multe lucruri de pus la punct acolo. Enorm de multe. Doar ca, vezi tu, libertatea de miscare a companiei nationale, depinde de puterea de negociere a statului caruia ii apartine. In cazul de fata, Romania.
    Iti doresc mult succes cu blogul. Te voi citi in continuare cu placere si interes.

    • calinclj zice:

      Multumesc pentru atentia acordata blogului.
      Tin sa raspund la o singura idee: departe de mine ideea de a prelua „tactica” lui O’Leary (nici nu imi place stilul acestuia).
      O sa ti-o spun si tie cum am spus si altora : NU DUC NICI UN RAZBOI cu Tarom. Incerc doar sa analizez miscarile si mai ales greselile catastrofale ale Tarom.
      Amintesti de implicarea politica si de faptul ca managerii tarom sunt legati de maini si de picioare. Daca e asa (o fi, nu contest) atunci cei de la comanda nu sunt decat niste POLITRUCI. Un PROFESIONIST nu accepta asa ceva. Un profesionist isi spune parerea, se lupta pentru ea, si daca crede in ea si nu e acceptata, PLEACA.
      NU , nu vreau sa ii vad la Antena3, VREAU insa sa ii vad luand decizii in trend cu piata. Crezi ca cineva din minister le spune : „anulati orice zbor extern dinafara Bucurestiului, concentrati totul la Otopeni!” ? Ma indoiesc ! Aici nu e vorba decat de INCOMPETENTA si SUFICIENTA !
      Nota: A318 nu e cel mai bun produs Airbus, de acord, dar e folosit si de Frontier, Avianca, LAN Chile.

  4. bradflorescu zice:

    Salut, Calin. Multumesc pentru raspuns.
    Sunt de acord cu tine ca un profesionist adevarat se lupta pina la capat si, daca nu reuseste, isi da demisia. Dar mai intai trebuie sa se lupte, nu? Urmareste un pic dinamica schimbarilor la varful TAROM in ultimii ani.

    Ruxandra Brutaru a preluat comanda de la Gheorghe Barla in 2008 si a demisionat in martie 2011 „din motive personale” dupa ce, in 2010, era sa fie inlocuita – politic – de udemeristul Gombos Csaba. Actualul director general, Gabriela Bordea, e in functie de mai putin de un an. O companie aeriana e o entitate cu inertii uriase. Intr-un an abia reusesti sa pornesti motoarele. Pastrand proportiile, TAROM se afla intr-o situatie similara echipei Steaua Bucuresti, unde se schimba antrenorii la fiecare 5 etape. As zice sa avem un pic de rabdare.

    Nu spun ca demersul tau nu e unul util. Dimpotriva, imi face placere sa citesc opinii atat de bine argumentate, in contextul parerismului amator care infesteaza si presa, si blogosfera. Tot ce sugerezi tu este perfect logic din punct de vedere al logicii comerciale. Dar tine cont de faptul ca, in Romania, singura logica in functie e cea politica.

    Iti multumesc pentru tot ce faci. Multumesc si pentru wiki-completarea legata de A318. Permite-mi sa rectific: TAROM este singura companie europeana (in afara de AF) care opereaza cu acest tip de aeronava.

    • calinclj zice:

      Argumentele tale sunt corecte dar nu suficiente. O companie precum TAROM nu ar trebui sa depinda de un manager de varf. Acesta poate da un trend , dar NICIODATA nu decide de unul singur ce si cum. Atata timp cat la TAROM se perpetueaza o stare de incompetenta si lipsa de profesionalism la nivel de middle management , situatia nu se va schimba.
      O companie ca asta nu se potriveste pe umerii Ruxandrei Brutaru , oricat de „comun pt tarom” ar fi numele gratie tatalui. Madam Barla e in companie nu de cand a fopst „unsa” GM, si tot asa. Nu iti trebuie decat O LUNA ca sa pui in pozitiile de middle-management persoane competente. Sau sa reducu din numarul functionarimii inutile. Stiu ca te restrange legea , dar daca esti ditamai MANAGER , gasesti solutii SAU vi si spui „Sorry , aici nu pot face nimic”.
      Iti garantez ca Blue Air era istorie demult daca nu venea Ussama. Nu e bine nici acolo , dar trendul e spre ce trebuie sa fie o companie aeriana. In timp ce Wizz si Blue zburda spre cifre record , Tarom face recorduri ….dar negative.

  5. bradflorescu zice:

    Calin, in afara de tine si de mine, nimeni nu e perfect.
    Nu mi-am facut o misiune din a apara TAROM. Mi se pare normal sa nuantam putin lucrurile si sa renuntam la tonul majuscular atunci cand vorbim despre o industrie atat de sofisticata si de politizata.
    Daca despre Wizzair nu stiu profunzimi (inafara de ancheta declansata de Comisia Europeana anul trecut pe speta unor contracte tip Ryanair cu aeroportul TSR), Blue Air nu mi se pare chiar un caz de pus in manualele de management performant si bune practici de business. Hai sa ne uitam un pic de unde vin banii pentru Blue Air (inclusiv pentru scoaterea din insolventa a companiei, anul trecut). E ceva mai simplu sa zbori dupa ce-ai asfaltat in prealabil. If you know what I mean.

    • calinclj zice:

      In ceea ce priveste Blue Air, nu discut ACUM provenienta banilor, asta doar pentru faptul ca tot de acolo proveneau banii si cand compania mergea puternic in jos. Tot Iordache, tot Romstrade, tot asfaltari cu dedicatie. Voiam sa mentionez ca venirea unui profesionist cu background sanatos a dus la folosirea justa a banilor.
      Chiar daca am multe de obiectat Blue Air (stay tunned, ma voi referi si la ei, acum fac documentarea), Sheriff Ussama este, vrem sau nu sa recunoastem, altceva decat doamnele Brutaru sau Bordea. Ba chiar as spune ca daca Ruxandra Brutaru are scuza tineretii, Dna Bordea are doar „scuza” ca a fost reprezentant TAROM pe la Paris si Tel Aviv. „Reprezentant” cum stim noi ca erau cu totii.

Lasă un comentariu