Este „cerul” european hiper-reglementat?

Ultma „gaselnita” EU – ETS (Emission’s Trading Scheme)„nu face decat sa adauge un argument si o tema la discutia mai larga a hiper-reglementarii in spatiul aerian al Uniunii Europene.

Noua jucatori majori in industria aviatica europeana au transmis o scrisoare comuna catre Presedentia Comisie Europene si catre Comisarii Transporturilor, Comertului si Actiunii Climatice in care isi exprima ingrijorarea fata de „posibile masuri de represalii” din partea Chinei si a altor state care se opun reglementarii europene. Semnatarii sunt  : companiile aeriene AirFranceKLM, British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic, AirBerlin, Iberia, precum si Airbus, Safran si MTU Aero Engines.Se pare ca initiatorul a fost Airbus care isi vede periclitata o comanda uriasa de 12 miliarde de US$, suspendata de China ca masura de „protest”. Se specifica de asemenea ca in multe tari care se opun EU-ETS, sunt in pregatire contramasuri care merg de la taxe speciale pentru operatorii europeni, pana la limitarea drepturilor de trafic.

Semnatarii sustin ca e necesara o solutie globala, dezvoltata de ICAO (International Civil Aviation Organisation), cea care a creat deja un grup de lucru.

EU-ETS este de fapt un sistem de trading al certificatelor verzi. Introducerea companiilor aeriene care opereaza in spatiul european in aceasta schema va impune cheltuieli  suplimentare si incarca costurile. Companiile europene nu au alta solutie decat sa respecte legislatia europeana si sa se alinieze, dar aceasta masura afecteaza in egala masura orice companie aeriana ce opereaza in spatiul european. Companiile americane, asiatice si din zona Golfului, principalii jucatori „extraeuropeni” afectati se opun cu vehementa masurii, considerand ca astfel transportul aerian devine mai scump si veniturile companiilor vor scadea. Asa cum semnatarii scrisorii amintite mentioneaza, se pregatesc masuri de „penalizare” ai europenelor care vor intra in spatiile extraeuropene.

Aceasta ultima masura e doar una din cele care fac din spatiul aviatic european unul hiper-reglementat. Exemplul MALEV este edificator. O masura care e uzuala in spatiile american si asiatic, in Europa e considerata una anti-concurentiala. O companie care incheiase un an 2011 cu profit operational e obligata sa isi inceteze operatiunile pentru ca o armata de birocrati europeni decid asta. In acelasi timp, un gigant precum Delta, in momentul in care a avut probleme SERIOASE, a fost pusa IMEDIAT sub protectia legii impotriva creditorilor pentru DOI ANI, permitandu-i sa aiba timpul necesar de a lua acele masuri care sa duca la revitalizarea sa. Asa ceva in Europa e imposibil ! Sau, ca sa fiu mai exact, APROAPE imposibil. Alte „ajutoare de stat” nu au fost atat de investigate precum cel maghiar. Oare Alitalia sau AirFrance nu au folosit asemenea stipendii? Va raspund imediat : BA DA ! Dar acestea nu au avut un „Orban” care sa irite (nu ca as fi un fan Orban, ba dimpotriva!). Asa ca pe langa hiper-reglementare putem vorbi si de subiectivism.

Dupa opinia mea, respingerea ideii de „ajutor de stat” mi se pare o idiotenie. Mi se va raspunde ca exista reglementari care, in anumite circumstante, permit aceste ajutoare. Ne intoarcem din nou la „reglementari”. Facute de amintitii birocrati care par sa atarne ca o piatra de moara de gatul unei economii europene si asa subrede. Industria aviatica evolueaza intr-un mediu global. Pe aeroportul din Sidney se intalnesc aeronave Emirates, Singapore Airlines, Continental, AirFranceKLM si Lufthansa. Seicul X sau guvernul singaporez isi protejeaza companiile proprii inclusiv prin injectii de capital. In Europa asa ceva e „ajutor de stat” si este strict reglementat. Cum va concura AirFranceKLM cu Singapore Airlines pe aeroportul din Sidney? Este asta o competitie egala? Nu prea !

Cat este de echitabil modul de judecare a ajutorului de stat s-a vazut din exemplul deja clasic al Royal Bank of Scotland (RBS) : trezoreria britanica i-a oferit un ajutor de 75 miliarde GBP, iar celebra banca britanica in urmatoarele luni a achizitionat ABN AMRO ! Asta in timp ce 130 de milioane de euro au „omorat” MALEV ! Asta da reglementare !

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu