„Motive comerciale” la TAROM

M-am gandit ca e bine sa le fac un weekend frumos „gulerelor albe” de la TAROM . N-as fi facut-o , dar din pacate imi dau ei motive.

Revenim la cursa anulata Cluj-Frankfurt. Pare o obsesie , dar VA ASIGUR ca NU ESTE ! Sau , poate , e obsesia de a nu lasa lucrurile sa curga asa , dupa principul „lasa-i sa latre , noi le facem pe ale noastra„. NU MAI MERGE asa , stimati oficiali ai TAROM ! A ajuns cat ati dat explicatii nici de voi crezute !

Avand in vedere ca nu doar la TAROM e secretomania incetatenita , ci si la autoritatile aeroportuare , a obtine statistici detaliate despre pasageri si miscari , pe companii , pe destinatii , este INCA o utopie in Romania , apelam la Statistische Bundesamt. Cautam cifrele de pasageri pe relatia Otopeni – Frankfurt. Luam in discutie orarul de vara 2011 (aprilie-octombrie) . Ma veti scuza ca am omis cateva zile din martie si am adaugat 3-4 din octombrie. Pentru ca statistica sa fie rotunda , am luat perioada 1 aprilie – 31 octombrie 2011. A analiza aceste cifre e putin mai dificil , intrucat opereaza pe aceasta ruta atat Tarom cat si Lufthansa . Dar NU IMPOSIBIL ! Sa vedem :

OTP-FRA operat de Lufthansa : LH1423-daily/LH1419-daily/LH1421-x6

OTP-FRA operat de Tarom : RO301-daily/RO305-in -2-4-67

Aeronave :

Lufthansa a operat in general cu B737-300 (140 locuri) si mult mai putin cu B737-500 (120 locuri). Grad de ocupare mediu pe Romania (declarat de oficialii LH – 86%)

Tarom a operat RO301 cu A318 (113 locuri) , grad de ocupare prezumat 70% (mai mare decat media de 60% a Tarom)

Numar de curse (incluzand un grad de anulare de 2,5%-rezonabil) : la Lufthansa 587 (cumulat) , la Tarom RO301 206 . Numar curse RO305 : 118

Numar de pasageri OTP-FRA (1APR31OCT) : 86,006 (conform Statistiche Bundesamt)

Pasageri transportati de Lufthansa pe cele trei frecvente zilnice (cu prezumarile de mai sus) : 67,130

Pasageri transportati de Tarom cu RO301 (de asemeena , cu prezumarile de mai sus) : 16,273

Au ramas : 2,603 pasageri (transportati de RO305 pe relatia OTP-FRA). O medie pe cursa de : RO305 OTP-FRA : 22 pasageri.

Conform aceleiasi statistici , pe aceeeasi perioada , pasageri transportati pe relatia CLJ-FRA sunt in numar de 5,315 . Medie pe cursa : RO305 CLJ-FRA : 45 pasageri

Cu alte cuvinte , aeronava pleaca de la Cluj spre Frankfurt , in medie cu 67 de pasageri (LF=60%) . Ce sa vezi , exact LF mediu Tarom pe anul 2011.

Dupa atatea cifre , sa tragem concuziile : „Motivul comercial” nu se gaseste DELOC la Cluj ci la Otopeni. In primul rand la programarea defectuoasa a cursei ca leg OTP-FRA. Stiu ca la Frankfurt a obtine sloturi e o imensa victorie. Si ca odata obtinute , tii de ele cu dintii. Sloturile acolo nefiind „fluide” , adaptezi plecarea in asa fel incat sa te incadrezi in acele sloturi. Pana aici ok . Dar cand , facand calculul , iti iese ca plecarea de pe OTP este la 5-10 minute dupa o cursa Lufthansa care zboara direct OTP-FRA , ai sperante ca tu sa prinzi pasageri de jumate de Airbus ? Da , pot fi cazuri particulare , zile cu incarcari maxime pe celelalte curse , oameni care sa hotarasc in ultima clipa si nu au ce sa mai gaseasca pe celelalte 4 (PATRU) frecvente directe, DAR tu iti bazezi forecast-ul de pasageri pe exceptii ???? Tehnic vorbind , argumentul ca nu ai voie sa ai pasageri interni pe o cursa care pleaca din nonSchengen (Romania) si aterizeaza in Schengen (Germania) , este CORECT ! Dar acest argument ascunde INCOMPETENTA si lipsa de RESPECT fata de 5,300 de pasageri din Cluj care au zburat ruta asta in orarul de vara 2011 . Cu alte cuvinte , ce conteaza ca pierd 5300 de pasageri ? De fapt ei sunt 10,500 , pentru ca analiza s-a referit doar la sensul SPRE Frankfurt , cifre similare inregistrandu-se si la sensul DE LA Frankfurt.

Intreb (retoric , desigur , nu ma astept sa primesc vreun raspuns de la Tarom) , cine crede ca cei 5,300 de pasageri vor alege sa zboare CLJ-OTP-FRA? Pe langa ca e contra naturii sa zbori spre sud-est tu voind sa ajungi spre vest , Lufthansa opereaza 2 frecvente zilnice de la Cluj la Munich . Daca tot e escala , sa fie la MUC , nu la OTP. Tarifele sunt asemanatoare , serviciile incomparabile , factorul TIMP e esential.

Concluziile mele palesc insa in fata a ceea ce TAROM „comunica” oficial pe pagina de facebook : „Confirmam de asemenea si faptul ca incepand cu sezonul de vara 2012 se anuleaza cursa Cluj-Napoca – Frankfurt, din motive comerciale, dar vom opera in continuare cursa Cluj-Napoca – VienaULUITOR! Sa va traduc ? „Stiu ca tu vrei carne , dar uite , eu iti ofer fasole” !!!!!!

Trist , nu?

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la „Motive comerciale” la TAROM

  1. Rares zice:

    Daca ar fi sa il citez pe Virusu as spune: „Au maseaua mea” . Vad ca esti chiar pornit sa dai cu ei de absolut toti peretii! Din pacate ar trebui sa trimiti in fiecare dimineata sau dupa fiecare articol cate un e-mail la minister/prim ministru/presedinte si alti tovarasi din categoria inutila dar enumerata mai sus!!!

    • calinclj zice:

      Rares,
      Scopul meu nu e sa trimit eu statistici la minister. Au acolo o armata de „specialisti” care au date infinit mai multe si mai exacte. Eu ma bazez pe datele care se gasesc pe net (fiind din sursa germana am incredere in ele) si apoi pe judecati logice si de putina stiinta a operarii.
      Cert este ca la TAROM cangrena e uriasa.In presa (fie ea generalista sau economica) , nimeni nu sta sa analizeze , preiau de bune comunicate ale Tarom si isi umplu spatiul.
      Sunt foarte curios sa vad cum arata la Tarom un departament de „analiza” , daca el cumva exista.
      Dintr-un sentiment de „mandrie nationala” nu mi-e indiferent ce se intampla la „flag-carrier”. Desi unii sustin ca epoca asta a trecut , eu fiind mai conservator , CRED ca o companie precum Tarom TREBUIE sa isi aiba locul sau in peisajul aerian romanesc. DECIZIILE care se iau acolo insa , lipsa totala de transparenta la o companie care „suge” anual zeci de milioane pentru acoperirea pierderilor , asta DA , ma intereseaza in cel mai inalt grad.

  2. Mihai zice:

    Salut!felicitari pentru articole! Daca le-ar citi si cine trebuie, ar fi foarte bine. Mie mi se pare ca tot acest haos are cateva motive:
    – intentionat Tarom tb sa fie distrus, iar castigatorul va fi, dupa cum se vede, Lufthansa, despre care am auzit ca ar avea plan sa deschida un hub la Cluj…
    – contracte cu baietii destepti exista si la Tarom- de fapt lipsa de interes pentru a asigura venituri pt Austrian si alte companii. Poate e ca si in cazul OMV sau BCR:)

  3. SRS zice:

    Interesant site, interesanta discutie. Sunt direct „lovit” de inexplicabila decizie luata de Tarom de a anula aceasta cursa. Trebuia sa zbor din Frankfurt spre Cluj si retur cam de 5 ori in aceasta vara, bineinteles preferand zborul direct existent al companiei Tarom. Biletele erau luate din timp, confirmarea exista. Intr-un un ziar romanesc de Duminica era mentionata intreruperea serviciului direct CLJ-FRA (nu pot sa imi retin o remarca ironica, Tarom nu m-a informat de aceasta decizie, cu toate ca avem biletele!) – deci informarea s-a facut indirect, prin presa.

    Cautand acum posibilitati de zbor in noua situatie data, nu ma pot mira de cat de nepractic, neprietenos si imposibil de pus in aplicare este planul de zbor al noii legaturi create. Pot spune ca, practic, Ardealul este taiat de Frankfurt. Pentru a ajunge la cursa de FRA din Otopeni, este necesar sa se zboare intern din Cluj, Sibiu sau Targu Mures la ora 6 AM (!!) – peste mana, nu e asa, daca mai trebuie pus in calcul un mic drum pana la aeroport?! Se ofera pe tava clienti concurentei. Singurul motiv pe care il aveam sa prefer Tarom in fata StarAlliance era zborul direct. Nu mai exista. Asa, mai bine escala la München sau Viena, oricum situate in directia mea de zbor, si foarte important: ore de zbor normale!!

    • calinclj zice:

      Multumesc pentru aprecierile la adresa blogului.
      Ideea este ca eu unul m-am saturat sa inghit galustile TAROM. Suntem in 2012 , am dovedit ca printr-un MINIM efort (si prieteni in Germania care sa ma ajute) poti DEMONSTRA cu CIFRE ca toata gargara TAROM legata de ineficenta nu este altceva decat propria lor neputinta. Sau reavointa, incep sa iau in calcul foarte serios si aceatsa ipoteza.

  4. Clujean zice:

    Calin, cursele sunt ineficiente, au dreptate. Discutia asupra cauzelor ineficientei e alta: eu sunt de-acord cu tine ca incompetenta e principala cauza, nicidecum alti factori.

    Si ca sa fiu sincer, la CLJ inca n-am vazut nici un efect al intrarii RO in Skyteam. Tare mi-e frica sa nu avem de-a face cu o „romaneasca”, acum ca managementul s-a schimbat la RO, sa nu mai vrea integrare cu Skyteam (ca doar Ruxandra Brutaru a impins acea aderare) ci sa mearga pe alta directie. Inconsecventa ca politica de stat, nu e nimic nou.

    Ca nota personala, sa vad un hub LH la CLJ nu m-ar deranja deloc – sunt infinit mai profesionisti si ofera conexiuni serioase. Iar elementul de flag carrier cred ca e depasit…

    • calinclj zice:

      Nu suntde acord ca aceste curse sunt „ineficiente”si gata. Sunt ineficiente pentru ca TAROM nu se ocupa de ele.
      Edificator este felul in care trateaza „route planning”-ul . Pe pagina de facebook cineva intreaba : „dati-mi detalii despre zborul catre Zakynthos” . Raspuns TAROM : „Draga ****, cursa Bucuresti-Zakinthos este operata in parteneriat cu Olympic Air astfel: Bucuresti – Atena, cu TAROM; Atena-Zakinthos, cu Olympic. In acest moment nu este definitivat orarul de vara.Pentru mai multe info, ne poti contacta la Call Center TAROM…..” Daca acest raspuns arata o companie , responsabila , eu nu mai spun nimic !
      Pentru Dumnezeu , suntem la mijlocul lui martie, nu ai INCA orarul de vara ?????????

      • Clujean zice:

        Tarom nu se ocupa de ele clar. Iar faptul ca orarul de vara nu e definitivat e de-a dreptul jenant. Dar cred ca e de asteptat cand numirile se fac pe linie politica, in momentul in care nu exista un management profesionist.

        Ce ma mira pe mine e ca nu vine altcineva sa ia piata de pe CLJ. De fapt, asta ma pune pe ganduri legat de piata. Pana la urma, e open skies, daca ar fi o mare oportunitate, cineva ar prinde-o. Pentru ca, in afara de LH (MUC), pentru zboruri cu conexiune, nu prea mai exista optiuni valide (hai, VIE, dar slabut).
        Esenta e ca pe mine nu ma intereseaza ca e RO sau altul, cat timp imi ofera serviciul de care am nevoie. Ca-mi zice „buna dimineata” sau „good morning” conteaza prea putin

Lasă un comentariu