Falsa problema la cursa TAROM Cluj-Frankfurt

Revin cu amanunte despre intentia TAROM de a anula cursa Cluj-Frankfurt-Cluj RO305/306 incepand cu orarul de vara.

Ar trebui sa facem putina istorie. Sa amintim destinatiile externe deservite de TAROM cu zboruri de la Cluj : Milano-Malpensa – la un moment in codeshare cu Alitalia – , Bologna , Madrid , Munchen , Frankfurt , Viena . Pentru scurt timp au existat si Parma , Barcelona si London Gatwick. Cum se realizau aceste curse? Un Boeing TAROM era stationat la Cluj si facea aceste curse. Incet-incet au disparut toate . Gatwick si Barcelona s-au operat doar 2-3 saptamani , Milano a disparut nu se stie de ce , la fel Bologna . Dupa care TAROM a inceput experimente gen CLJ-SBZ-MUC si OTP-CLJ-MAD , Struto-camile le spun eu unor asemenea curse ce genereaza costuri mari si sunt greu sa fie rentabile la un load factor sub 80%. Ceea ce la TAROM e o utopie. Cand CLJ-BLQ si CLJ-MAD au disparut , cursa de Frankfurt a inceput sa fie operata ca stop al zborului OTP-FRA.

Sa vedem insa ce sanse avea aceasta struto-camila din Otopeni : destinatia Frankfurt e operata din Otopeni de Tarom si Lufthansa  – Lufthansa (LH) opereaza 3 frecvente zilnice (ore aproximative 6,30 , 14,40 si 18,20-ultima mai putin sambata)

Tarom opereaza o frecventa zilnica (ora 9,10)

a doua „frecventa” Tarom e cea cu stop la Cluj si pleaca de la OTP la  14,50 , adica exact la aceeasi ora cu una din frecventele Lufthansa.

Intrucat tarifele RO si LH sunt apropiate , ce sa alegi la ora aia ? Un Tarom cu stop la Cluj sau un zbor direct? Sa nu uitam ca numarul pasagerilor de conexiune din FRA e constant in jur de 60% . Cine ofera mai multe conexiuni din FRA (hub de altfel al Lufthansa) ? Intrebarea logica e CE MINTE LUMINATA a gasit aceasta solutie? Din toate sursele avute la dispozitie , numarul de pasageri care se imbarca de la OTP pentru FRA pe cursa cu stop la Cluj e mult mai mic decat al pasagerilor pentru CLJ-FRA . Nu vi se pare normal sa fie asa?

Asadar , avem o situatie. Lasand la o parte JUDECATA STRAMBA a celui/celor care au programat aceasta cursa , ne intrebam ce urmeaza ? Scriam undeva ca pe cei de la Tarom nu-i prea intereseaza asta. Esti din Cluj (Timisoara/Iasi/Sibiu/Baia Mare/Oradea,etc) ? N-ai decat sa vi la Otopeni ca sa zbori extern.

Explicatia pe care am auzit-o „pe surse” e una nu doar puerila , dar si stupefianta : Romania nu a intrat in Spatiul Schengen , asa ca nu putem imbarca pasageri interni (OTP-CLJ) pe aceasta cursa , si avionul pleaca prea gol din Bucuresti. Tehnic vorbind , asa e. Orice om cu scaun la cap care lucreaza ca route-planner , in asemenea situatii , cauta solutii . Iar solutie e mult mai aproape decat ati crede. PUN PARIU ca nimanui de acolo , din birourile din Otopeni nu i-a trecut prin cap asa ceva.

Bannat fiind de cei ce gestioneaza pagina de Facebook a Tarom , poate ar trebui sa ii las in plata domnului . De data asta insa le dau solutia „for free” :

Incepand cu orarul de vara Tarom a decis ca pe relatia Otopeni-Cluj sa introduca a sasea frecventa zilnica , dupa masa. Pentru asta folosesc un ATR 72-500 . Oare cei de la Tarom uita cum opereaza cursa CLJ-VIE ? Nu ca stop la Cluj ci ca o cursa independenta . Aeronava ATR42-500 ajunge la Cluj la 8,40 ca RO651 , iar la 9.05 pleaca la VIE ca RO347. Aceeasi schema se poate aplica si la cursa de FRA. Un zbor OTP-CLJ RO 6XX (acea a sasea frecventa amintita) , o rotatie CLJ-FRA-CLJ ca RO 305/6 . Urmand ca la intoarcere sa faca din nou o cursa interna CLJ-OTP. O decolare spre Bucuresti seara tarziu era ceea ce lipsea orarului din Cluj . Acum , cu acea a sasea frecventa , o poti opera . Nu insa cum o face Tarom in orarul publicat (deocamdata neoficial , pe amadeus) , ci pe aceasta schema in care e inclusa rotatia de FRA. Daca vor fi pasageri din OTP care vor dori sa zboare la FRA , o pot face facand conexiune la Cluj . Facilitatile aeroportuare o permit. O sa mi se reproseze ca doar pasagerii de la Cluj nu ajung pentru un LF rezonabil . Asta deja e o problema de marketing. Oferte speciale , un eventual codeshare extins cu AirBerlin pentru a oferi ceea ce Lufthansa ofera natural prin propriul hub , sunt MULTE posibilitati.

Prezenta postare arata buna mea credinta. Desi TAROM trateaza cu bann si erase cei care sunt interesati de soarta lor , arat acum ca nu am nici un fel de ranchiuna. Ma gandesc de fiecare data cand scriu critic despre Tarom , ca acolo lucreaza sute si sute de oameni , profesionisti adevarati , care in mod sigur MERITA sa lucreze intr-o companie ADEVARATA. Ei ma vor intelege , sunt convins de asta ! „Gulerele albe” de la Otopeni vor intelege ? Uimiti-ma !!!!

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Falsa problema la cursa TAROM Cluj-Frankfurt

  1. Mengelaus zice:

    Solutia ta a mai fost oferita de cineva…degeaba. Cateva corectii, daca imi permiti:
    -BCN a operat un sezon de vara intreg si in al doilea sezon doar cateva curse si apoi s-a anulat;
    -PARMA nu-mi amintesc sa fi fost, trebuie sa fie ceva eroare(sau a fost acum mai mult de 8 ani si nu am eu info despre aceasta cursa);
    -LGW nu a operat deloc(la fel ca si CDG)
    – Cursa spre Munchen a fost SBZ-CLJ-MUC-CLJ-SBZ si a fost operata cu mult inainte de cursele mad, bcn, blq etc. Aceasta cursa spre MUC exista de mult timp dar nu a mers niciodata. Din Cluj erau maxim 10-11 oameni(in mod constant 4-5). Cursa era tinuta in picioare de SBZ si atunci a fost logic sa fie scos tronsonul CLJ.

    • calinclj zice:

      Multumesc pentru raspuns , revin cu precizari : Nu am stat sa fac o statistica EXACTA si nu asta era scopul (date si numar de curse efectuate) ci ideea in sine. Totusi cateva precizari :
      – BCN e posibil sa ai dreptate
      – PARMA a existat , asa cum a existat si BUDAPESTA (cred ca a fost prima destinatie externa din Cluj a Tarom , inainte de Viena).
      – LONDON GATWICK a operat fix trei curse (era scheduled luni si vineri) , toamna , apoi a fost oprita ; CDG a fost , e drept , doar in sisteme , n-a mai apucat sa fie operata.
      – MUNCHEN : a inceput ca rotatie CLJ-MUC-CLJ , a continuat ca struto-camila CLJ-SBZ-MUC-SBZ-CLJ , apoi s-a mutat ATR-ul pe SBZ si a operat SBZ-CLJ-MUC-CLJ-SBZ , apoi au renuntat la CLJ si au operat SBZ-MUC-SBZ. Au fost pax putini pt ca pe cei de la TAROM nu i-a interesat DELOC c/s pt conexiuni . Dovada ca destinatia MUC operata „cum trebuie” cu orare bune si conexiuni bune MERGE din plin sunt cei peste 27.000 pax imbarcati de Lufthansa in 9 luni de pe CLJ .
      Concluzia e una singura : O CURSA merge / nu merge functie de cum te ocupi de ea . ORICE cursa , de oriunde , lasata la voia intamplarii , neanalizata periodic si fara corectii necesare , mai devreme sau mai tarziu MOARE . Daca nu natural , „ajutata” de un competitor.
      Am ezitat mult sa o spun , acum insa imi pun intrebarea : Chiar daca sunt in aliante diferite , CE INTERESE are TAROM sa predea piata de Germania catre Lufthansa? Sa estimam ca poate din orarul de iarna 2012 va zbura Lufthansa FRA-CLJ ? Macar daca ar fi asa !

  2. fularU zice:

    Asa ca o curiozitate, sper sa nu supar pe cineva….va rog sa va uitati la programul SBZ – MUC Lufthansa si la programul OTP – SBZ -MUC , al TAROM , pe AEROPORTUL iNTERNATIONAL SIBIU !!!!
    Au decolarea din SBZ fooooaarteee aproape una de alta !!! Asta asa….poate merita,cine stie….. vom merge cu totii la ,, Centru ” daca vrem sa mai zburam ,,in Schengen ” ! Da!?

Lasă un comentariu