Miza low-cost pe piata din Romania : etnic , citybreak , point to point ?

Piata low-cost in Romania a cunoscut in ultimii 10 ani o dezvoltare care nu putea fi adusa de companiile legacy(sau de linie , sau traditionale , cum doriti) .

Intrarea in EU , barierele care au cazut una cate una in fata dorintei de a gasi un loc de munca mai bun , o viata mai buna , au facut ca zborurile companiilor low-cost sa devina o componenta importanta a pietei din Romania. De notat ca toate incercarile companiilor pe piata romaneasca au fost (sunt) un succes. Esecurile numite MyAir sau SkyEurope nu se datoreaza DELOC situatiei lor in Romania. Chiar si pentru acestea , piata romaneasca a fost pe undeva un „cash cow„.

Daca studiem putin route network-ul principalilor doi competitori din Romania , Wizzair (W6/WZZ) si Blue Air (OB/JOR) , vom constata ca in acest moment s-a realizat un anume echilibru. Daca in primii ani au avut ambele cresteri cu doua cifre de la un an la altul , acestea s-au stabilizat intr-un status-quo aparent de durata. Atat Wizzair cat si Blue Air opereaza cu precadere rute in Spania si Italia , noile homeland pentru cateva milioane bune de romani. Wizzair opereaza din Bucuresti 16 destinatii in Italia si Spania si cate una in UK , Franta , Belgia , Olanda , Germania si (mai nou) Ungaria. Blue Air opereaza din Bucuresti 11 destinatii in Spania si Italia , doua in Franta si cate una in UK , Irlanda , Germania , Portugalia , Belgia si Cipru. De remarcat ca in cazul Blue Air , inafara de cele 11 destinatii italo-spaniole , putem considera in egala masura destinatii „etnice” atat Larnaca cat si Dublin. Nu voi sustine ca aceste zboruri au un caracter EMINAMENTE etnic , atata vreme cat unele dintre ele reprezinta si  o puternica atractie turistica (BCN , VCE , PMI , LCA) . Este insa evident ca ce le tine in viata este caracterul de „zbor etnic”. In ce priveste restul tarii , desi Wizzair a „luat” fata” prin baze la Timisoara , Cluj si TgMures , fata de numai una a Blue Air (la Bacau) , proportia tipului de destinatii pare a se pastra aproape la virgula.

Sa fiu bine inteles , prin accentuarea caracterului de zbor etnic nu vreau DELOC sa spun ca sunt cumva destinatii „second hand” . Ele servesc necesitati reale de miscare ale pasagerilor. Vreau doar sa relev ca INCA in piata romaneasca acest tip de ruta este dominanta.

Ce ar mai fi de remarcat ? Desigur , lipsa unor operatori mari care fie sunt (Ryanair la Constanta cu doua rute , si acelea etnice) fie s-au retras (easyJet oprind destinatiile Milano , Madrid si Londra) . Sau ca lipseste cu desavarsire un operator important in Europa cum e AirBerlin (prezenta flyNiki , partenerul AB , doar pe ruta de Viena pare mai mut atac la Austrian decat interes pentru piata romaneasca) . Sau lipsa totala de interes (deocamdata) a unor operatori importanti precum Norwegian , Transavia , Jet2 . Exista si  o explicatie tehnica , legata de pozitionarea geografica a Romaniei . Asezarea in extremitatea Europei face ca zborurile sa fie in mare de 2,5-3 ore , scazand astfel eficienta utilizarii flotei la maxim 3 rotatii zilnice pe aeronava. Inca nimeni nu pare a lua in seama avantajul unui raport ore zbor/cicluri totusi favorabil.

Dar explicatia esentiala cred ca rezida in puterea scazuta de cumparare (inca) a romanilor pentru outgoing (pasageri romani) , precum si in totala lipsa de infrastructura si punere in valoare a ceea ce Romania poate oferi pentru incoming (in general pasageri straini) . Lucrul asta se vede , de la drumuri , cai ferate , la hoteluri si in final la starea multor aeroporturi .

Ce urmeaza ? Pare greu de estimat . Wizzair cu cei peste 2,7 milioane de pasageri pe piata romaneasca (lider care a depasit TAROM) si Blue Air care pare ca a depasit un punct de inflexiune negativa si incepe sa isi refaca flota (numeric cel putin daca nu si calitativ) , par greu de ajuns. Adevaratul cutremur se va produce cand (si daca) Ryanair (care da tot mai multe semne de interes) se va hotari sa intre pe piata . Odata cu inchiderea Aeroportului Baneasa , mi-e greu sa cred ca la ora asta Ryanair va opera pe Otopeni (avand in vedere costurile) . Orice ar decide ca baza in Romania , ii va fi greu sa atinga pe termen scurt sau mediu cifrele WZZ sau JOR. Nu se stie insa niciodata ce surprize ne poate oferi Michael O’Leary . Prezenta Ryanair va atrage si privirile celorlalti si probabil am avea o adevarata competitie .

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu