Analiza comparativa a aeroporturilor din Europa Centrala si de Est 1998-2011

O analiza extrem de interesanta aparuta in 22 februarie in anna.aero despre dinamica aeroporturilor din Europa Centrala si de Est . O analiza a celor mai importante 8 aeroporturi din aceasta parte de Europa.

Analiza releva status-quo-ul din frunte ca numar de pasageri : Praga (PRG)  (cu aproape 12 milioane de pasageri in 2011) si Warsovia -F.Chopin (WAW) (la distanta , cu aproape 9,5 milioane de pasageri). Locul  trei este obtinut de Budapesta (BUD) (cu aproximativ 9 milioane pasageri) . Eforturile de a avansa in clasament al aeroportului recent denumit Liszt Ferenc (cunoscut ca Ferihegy) par subminate de colapsul companiei MALEV . E drept ca acest fapt a generat vastele operatiuni ale low-costurilor Ryanair (cu anuntate 32 de noi rute) si Wizzair (cu 11 noi rute si cresteri de frecvente pe cele existente) , dar e de vazut daca acestea vor reusi sa pastreze BUD la limita a 9 milioane de pasageri.

Locul patru a fost detinut (oarecum confortabil) de Bucuresti Otopeni (OTP) , dar , incepand cu 2008 a inceput sa simta in ceafa rasuflarea noului venit Riga (RIX) care a crescut spectaculos de la 3,5 milioane in 2008 la peste 5 milioane in 2011 . In acest interval , OTP a avut o evolutie sinuoasa (5 milioane in 2008 , 4,6 milioane in 2009 , putin sub 5 milioane in 2010 , pana la putin peste 5 milioane in 2011) . In 2011 OTP si RIX par la egalitate , undeva pe la 5,1 milioane de pax. Analiza sustine chiar ca RIX a depasit usor OTP. Cresterea RIX se datoreaza in special , sustin autorii studiului , dezvoltarii airBaltic cu consolidarea hub-ului sau regional .

La oarecare distanta , pe locul sase se afla Sofia (SOF) cu 3,5 milioane de pasageri , iar pe 7 si 8 sunt Tallin (TLL) si Vilnius (VNO) cu 1,9 , respectiv 1,8 milioane de pasageri in 2011. Aceste trei nu par capabile sa se apropie in viitorul apropiat de primele 5 aeroporturi din regiune.

Pe total , in perioada 1998 – s008 , cele opt aeroporturi au insumat o crestere de la 16,5 milioane la 46,4 milioane de pasageri . A urmat o scadere la 42,4 milioane in 2009 , iar 2011 a insemnat un trafic de 47,3 milioane de pasageri , revenind practic la recordul anului 2008 . 2011 a insemnat insa o crestere de 7,3% fata de 2010 (44,1 milioane pasageri) .

In aceeasi perioada 1998-2011 , cresterile procentuale sunt total inegale : BUD creste cu 225% , WAW cu 250% , PRG si SOF  au cresteri relativ egale , de aproximativ 275% , OTP 330% , TLL 390% , campioanele fiind balticele VNO 370% si , record absolut , RIX cu 920% !!!!!

Cateva concluzii :

Praga (PRG) domina Europa Centrala si de Est ca numar de pasageri . Dezvoltarea economica merge mana in mana cu atractivitatea aeroportului Ruzyne . Nu trebuie neglijata politica de hub autentic a flag-carrier-ului national Czech Airlines.

Warsovia – F.Chopin (WAW) va suferi categoric prin deschiderea in iunie a aeroportului Modlin (WMI) . Ryanair si Wizzair au anuntat deja ca muta operatiile din Varsovia pe noul aeroport. In acest context , locul secund ocupat in 2011 e pus in pericol.

Bucharest Otopeni (OTP) va avea in 2012 o crestere semnificativa prin inchiderea operatiunilor pe Baneasa (BBU) incepand cu 25 martie. Adaugand cei aproape 2 milioane de pasageri „migrati” de Blue Air si Wizzair , OTP ar trebui sa depaseasca pragul de 7 milioane de pasageri .

Sursa : http://www.anna.aero :

Major Central European airports 1998-2011 Annual passengers (millions)

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Analiza comparativa a aeroporturilor din Europa Centrala si de Est 1998-2011

  1. GAC zice:

    Da, Otp va creste. Dar asta numai pe umerii lui BBU. Celalalte aeroporturi nu aveau concurenta in acelasi oras ca OTP. Sa adaugam si Germanwings pe langa Wizz si Blue Air care se muta de pe BBU la OTP. Sa vedem daca se realizeaza proiectul celor de la Blue Air, sa faca aeroport in afara Bucurestiului. Atunci LCC ar putea iarasi sa plece de la OTP.

Lasă un comentariu