Un exemplu interesant : JAT Airways

Nici una din companiile aeriene „flag-carrier” ale statelor din Centrul si Estul Europei nu o duc foarte bine . MALEV e , din pacate istorie , LOT nu o duce bine , CSA anunta pentru sezonul de vara taieri semnificative de destinatii si capacitate , despre TAROM nu vorbim , o facem mereu si mereu si , din pacate , fara ca cineva „de acolo de sus” sa incerce macar sa inteleaga ceva.

In 29 februarie , http://www.anna.aero face o evaluare interesanta a unui competitor pe aceasta piata care a fost cumva in umbra . Din maretul JAT Yugoslav Airlines s-au desprins si opereaza separat (urmand calea politica) , Croatia Airlines , Adria Airways , B&H Airlines , Montenegro Airlines . A ramas JAT Airways ca flag-carrier al SERBIEI ca mandru urmas al unui stat candva important in Europa. JAT a trecut prin multe convulsii , reflectate in cresteri si scaderi de flota , de destinatii , etc.

Analiza anna.aero vizeaza doar laturi operationale , fara discutarea aspectelor financiare . Iata asadar JAT in perioada 2002 – 2011 :

Chart: Jat Airways' traffic 2002-2011 - Annual passengers (millions) and load factors

Ultimii 10 ani arata fluctuatiile amintite . Ce se observa este revenirea de dupa caderea din 2009 : crestere de 6,9% in 2010 fata de 2009 si de 16,5% in 2011 fata de 2010 . In acest fel in 2011 JAT a reusit sa depaseasca recordul ultimilor 10 ani , de 1,141 mil pax din 2008 , pana la 1,155 mil pax. Important de subliniat ca performanta numarului de pasageri e acompaniata de o crestere semnificativa a LF (load factor) pana la 69,4% , incepnd sa se apropie de media companiilor din AEA (Association of European Airlines) care a fost in 2011 de 77,3% .Asadar JAT nu mai este la coada clasamentului cum a fost ani de zile , reusind o crestere de 16% 2011 fata de 2010 . Comparativ , TAROM nu depaseste decat sporadic 60% .

Analiaza anna.aero subliniaza ca si luna ianuarie 2012 arata rezultate pozitive la JAT : crestere a numarului de pax cu 8% in contextul unei taieri de capacitati oferite de 14% , lucru ce se va reflecta in cresterea pe mai departe a load factor-ului.

Analizand piata JAT , analistii anna.aero constata ca numarul de locuri oferite in orarul de vara 2012 este cu 23% mai mare decat in 2011 , ducand la cresteri de 42,9% la zborurile catre Elvetia , de 40% la zborurile catre Cipru si 23% zborurile catre Italia (top trei tari de destinatie cu cresteri semnificative) . Interesanta optiunea JAT ca din zborurile zilnice catre LCA in Cipru , doua continua spre TLV in Israel si trei catre DXB in Emirate . Desigur , e si o optiune tehnica datorita range-ului limitat al flotei JAT (care contine 10 x B737-300 si 4 x ATR 72 ). Dupa reintroducerea vara trecuta a zborurilor catre Dubrovnik , JAT continua operatiunea de revenire pe coasta dalmata a Croatiei prin zboruri , in sezonul de vara , catre Pula si Split .

Repet , nu se discuta in aceasta analiza de aspectele financiare . Se mentioneaza doar ca guvernul sarb , dupa incercari esuate de vanzare catre Turkish sau Baltic Aviation System , se afla in discutii cu un grup de investitori locali pentru preluarea JAT . Pana atunci , JAT merge inainte , cu cifre promitatoare pentru anul 2012 . Nu pot sa nu ma intreb : o piata la o treime cat a Romaniei , saracita si ravasita dupa 10-15 ani de razboi si izolare , poate produce , cu o flota invechita , cifre de pax cu doar 40% mai putin decat flag-carrier-ul romanesc ! Spune si asta ceva , nu ?

 

 

Reclame
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s