Romania si Tarom in context european

A aparut in 8 februarie pe site-ul specializat anna.aero analiza pietei europene pe anul 2011. Analiza nu e exhaustiva , nu e facuta la virgula (dovada ca in unele tari nu sunt prezente TOATE datele de pe TOATE aeroporturile) . De asemenea , in ceea ce priveste companiile aeriene , se iau in calcul datele AEA (Association of European Airlines) .

Piata europeana a avut in 2011 un salt de 7% pe cele peste 300 de aeroporturi europene analizate (plus Maroc , acolo unde EU are un acord open-skies) . Fata de 2010 , in 2011 exista doar doua tari care raporteaza scaderi de trafic : Slovacia (-4,8%) si Slovenia (-1,7%) . „Campioana” cresterii se numeste Estonia (+38,2%) , urmata la o oarecare distanta de Ukraine (+20,2%) si Lithuania (+18,4%) . Romania se afla pe locul 28 (din 37) cu o crestere de (+5,1%) . Ne aflam aproape de tari importante precum Franta (+6,2%) , Spania (+6%) sau Germania (+4,8%) .

Incerc sa leg aceste rezultate de rezultatele companiilor listate de AEA. In 2010 , Tarom a fost la un pas sa fie declarata „legacy european airliner of the year” , cu crestere de pax de 22,7% si de load factor de 5,7% , ambele fata de 2009 . In acelasi an insa , Tarom raporta cele mai mari pierderi , de 332,5 milioane de lei , ceea ce justifica asertiunea conform careia „Tarom si-a cumparat cota de piata” . In 2011 , situatia se intoarce cu 180 de grade : Tarom raporteaza descrestere a numarului de pax cu 3,1% si o reducere a capacitatii cu 7,8% . Pierderile au scazut (la 252,18 milioane lei) dar parca asta nu mai inseamna nimic in masura in care , datorita scaderii numarului de pax , si cifra de afaceri a fost mai mica. Load factorul Tarom a scazut la 60,6% , fiind „intrecuta” in aceasta contraperformanta doar de Luxair si bmi .

Ca sa intelegem unde suntem , companiile membre AEA au raportat pentru 2011 crestere a numarului de pax total de 7,1% , crestere a capacitatii de 8,9% si un load factor mediu de 77,3%. Cifre care par intangibile pentru Tarom !

O prima concluzie : Tarom pare a fi deja intr-un blocaj cronic. De multi ani de zile nu s-a schimbat nimic cu adevarat important . Cam din 2003-2004 cand o echipa promitatoare de marketing a fost „alungata” . Exemplele Spanair si Malev ar trebui sa insemne pentru Tarom un ultim si extrem de tarziu semnal de alarma. Companiile aeriene europene isi revin , nu neaparat pentru ca Europa ar fi intr-un boom economic (ba dimpotriva) ci pentru ca managementul este unul dedicat PERFORMANTEI .

 

Reclame
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Romania si Tarom in context european

  1. Mengelaus zice:

    Cumva ciudat, dar pare ca cineva se chinuie sa faca rau companiei. Adica nu inteleg de ce nu aduc odata acel management privat, ca nu ar fi atat de greu si nu inteleg de ce tot amana scoaterea celor 20% pe bursa. Imi dau seama ca Tarom e o vaca de muls, dar chiar nu se gandeste nimeni la binele companiei?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s